Skip to content

Kaikki juoksemaan!

Moikka!

Juoksemiseen liitetään usein rutkasti itsekuria. Mitä tapahtuisi jos löytäisitkin juoksemisen ilon vahvan itsekurin tilalle? Koukuttaisiko se ja saisi lähtemään lenkille ihan vain juoksemisen itsensä vuoksi? Ihminen tekee niitä asioita jotka kokee mieleisikseen. Ja kyllä, juoksemisesta voi oppia nauttimaan kun harjoitukset tehdään omaan kuntotasoon nähden sopivalla teholla, kehoa kuunnellen.

Liiku sopivalla teholla

Jokaisella juoksuaskeleella kohdistuu alaraajan niveliin lähes kolminkertainen kuorma kehonpainoosi verrattuna. Anna lihaksille ja nivelille aikaa totutella juoksuun. Aloita lyhyemmistä lenkeistä ja uskalla kävellä välillä. Kiinnitä huomio pieniin onnistumisiin. Voit olla tyytyväinen kun teit hyvän päätöksen lähteä lenkille.

Huolehdi myös juoksutekniikan kehittämisestä. Mikäli juokset aina itsesi väsyksiin saakka samalla puuduttavalla nopeudella, on juoksutekniikan kehittäminen haastavampaa. Ensisijainen syy juoksutekniikan kehittämiselle on kiputilojen ja vammojen välttäminen sekä juoksuharrastuksen nautinnollisuuden lisääminen. Lennokas askel tuntuu hyvältä.

Ryhti

Juostessa pyritään löytämään sopivan etukeno asento joka auttaa suuntaamaan energiaa eteenpäin. Etukeno lähtee nilkoista saakka ja on hyvin maltillinen. Hyvässä ryhdissä lantio ei jää liian taakse, pois optimilinjasta.

Juoksuasennon ollessa liian pysty, vapaa jalka heilahtaa helposti liian pitkälle painopisteen etupuolelle. Tavoitteena on saada askelkontakti tapahtumaan lähes lantion alapuolella. Usein liian pitkä askel tapahtuu korostuneesti kantapää edellä, toimien juoksun ”jarruna”. Tällöin etenkin polviin sekä alaselkään kohdistuu suurempi kuormitus.

Ryhdin ylläpitäminen lähtee vahvasta keskivartalon ja lantionseudun lihasten hallinnasta, liikkuvuuden sekä voimatasojen parantamisesta. Mikäli lantionseudun voimatasot eivät ole riittävät tai lihasepätasapaino on voimakasta, lantio jää helpommin taakse tai liian alas jolloin juoksasennosta tulee ”istuva”. Juostessa tämä tarkoittaa etureisien suurempaa kuormittumista ja pakaran sekä takareisien voimantuoton puutteellisuutta.  Kun lantio pysyy ns. ylhäällä, takapuolen lihakset työskentelevät aktiivisemmin ja ponnistus tapahtuu loppuun saakka.  Silloin askelkontakti säilyy nopeana ja askeleen rullaavuus paranee.

Voiton juoksuryhmät syksyllä 2018:

16.9.-4.11. POLKUJUOKSUA JA JUOKSUTEKNIIKKAA HIUKKAVAARASSA
- sunnuntaisin klo 10.30-11.30.
- harjoitukset sisältävät juoksutekniikkaharjoitteita, intervalleja sekä muita juoksuvauhtia lisääviä harjoituksia mahtavissa Hiukkavaaran maisemissa
- kokoontuminen Hiukkavaaran monitoimitalon ja jalkapallokenttien välisellä juoksusuoralla
- valmentajana kestävyysjuoksuvalmentaja Sanna Männikkö. Vierailevana valmentajana kestävyysjuoksija, moninkertainen Suomen mestari, Janne Ukonmaanho
- koko harjoituskausi vain 49e/hlö (8krt)

26.9.-19.12. VAUHTITREENIT VOITON PIHASTA STARTATEN
- keskiviikkoisin klo 18-19.15.
- yhteistyössä Oulun Juoksuliikkeen kanssa sosiaaliset juoksutreenit kaikenkuntoisille kävelijöistä aktiivijuoksijoihin.
- intervalleja, mäki- ja porrastreenejä, juoksutekniikkaa ja huikea ryhmähenki!
- valmentajina kansainvälisesti menestynyt polkujuoksukonkari Maija Oravamäki, Riitta Kallio-Kokko, Katja Tikkanen ja Sanna Männikkö
- hinta koko kaudelta vain 45e (14krt)

6.10.-24.11. JUOKSUKOULU VOITOSSA
- lauantaisin klo 16-17.15
- keskitymme juoksukunnon monipuoliseen kehittämiseen, juoksutekniikan hiomiseen sekä harjoittelun sovittamiseen omaan arkeen.
- kaikentasoisille juoksemisesta kiinnostuneille
- luentoja sekä harjoituksia mm. seuraavista aiheista:
* Juoksutekniikka ja kestävyysharjoittelun ohjelmointi
* Juoksijan lihaskuntoharjoittelu
* Erilaiset juoksuvauhtia lisäävät harjoitteet
* Juoksijan yleisimmät vaivat ja niiden ennaltaehkäisy (lihashuolto)
* Pitkä polkujuoksulenkki
- juoksukoulun hinta voittolaisille 80e ja muille 110e

Ilmoittautuminen ja lisätiedot sanna@liikuntakeskusvoitto.fi

Avainsanat: 
valmennus, juoksu, Ulkoilu, hauskanpito

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 

Avoinna
ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19
pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite