Skip to content

Karppausta vai skarppausta?

Terve!

Viimeviikolla oli syömishäiriöliiton älä laihduta päivä, paljon puhutaan kehopositiivisuudesta, ihmisiä kannustetaan unohtamaan painonpudotus ja dieetit. Kuitenkin vuonna 007 Finriski 2007 -aineistoon perustuen, Suomessa oli yli 2 miljoonaa liikapainoista (BMI yli 25 kg/m 2 ) työikäistä (18–64-vuotiasta), joista noin 650 000 oli lihavaa (BMI yli 30 kg/m 2 ) (www.käypähoito.fi) Uskaltaisin ilman faktatiedon tarkastusta väittää ettei tilanne ole tästä ainakaan parempaan suuntaan mennyt. Näin kesän kynnyksellä joka tuutista tarjotaan erilaisia rasvanpolttokuureja, tehodieettejä ja detox-kuureja, toinen toistaan parempia, ihmeellisempiä ja jopa tajunnan räjäyttävän tehokkaita. Miten näihin asioihin sitten pitäisi suhtautua, kun toisaalta kannustetaan hyväksymään itsensä sellaisena kuin on, ja toisaalta ylipainoisia on enemmän kuin koskaan ja ratkaisukeinoja tuntuu löytyvän pilvin pimein. Pitäisikö sitä karpata, skarpata vai antaa asian olla?

Oma näkökulmani menee johonkin näiden kahden ääripään väliin. Ylipaino altistaa monille liitännäissairauksille, tai on niiden riskitekijä, mm. tyypin 2 diabetes tai sen esiaste, kohonnut verenpaine, dyslipidemia, rasvamaksa, uniapnea, sepelvaltimotauti, kantavien nivelten nivelrikko ja astma. Tässä mielessä ”älä laihduta” on mielestäni pikkuisen huono ilmaisu sille, mitä syömishäiriöliitto omalla kampanjallaan oikeasti tarkoittaa (puhuvat terveestä suhtautumisesta syömiseen ja ruokaan). Olen itse saanut käytännössä todistaa monen asiakkaani kohdalla miten painonpudotus (laihdutus) on tuonut mukanaan lukuisia terveyshyötyjä. On pystytty lopettamaan lääkityksiä, verenpaineet ovat normalisoituneet ja muutenkin elämänlaatu on parantunut huimasti. Siksi mielestäni monelle painonpudotus on ja olisi hyväksi.

Olen kuitenkin itsekin laihdutuskuureja vastaan. Ne eivät ole pitkällä aikavälillä hyvä keino pudottaa painoa. Kun hiukan muutetaan sanajärjestystä vanhassa sananlaskussa, saadaan pikadieettien ydin selville: se mikä laulaen menee, viheltäen tulee. Eli nopeiden rajujen laihdutuskuurien tulokset ovat harvoin pysyviä ja paino tuppaa tulemaan korkojen kanssa takaisin. Siksi pitäisikin pyrkiä kokonaisvaltaiseen elämäntapamuutokseen, jossa opetellaan pysyviä tapoja syödä terveellisesti ja riittävästi, panostetaan hyvään palautumiseen ja treenataan yksilölle sopivilla määrillä ja tehoilla. Kannustankin ihmisiä pudottamaan painoa jos sille on terveyden kannalta tarvetta, pelkkä maaninen tietyn puntarilukeman tavoittelu ei ole järkevää. Tehdään se joustavan syömisen keinoin, jotta säilytetään terve suhtautuminen ruokaan ja syömiseen:

JOUSTAVA SYÖMINEN

  • tavoitteena syödä vapautuneesti ja laadukkaasti
  • antaa onnistumisen kokemuksia
  • auttaa jatkamaan painon pudotusta satunnaisista poikkeamista huolimatta

Joustavassa syömisessä ketju toimii usein seuraavilla tavoilla:

  • noudatan uutta ruokavaliota niin hyvin kuin mahdollista
  • useimmissa tilanteissa se onnistuu, tyytyväisyys ja halu tehdä jatkossa vieläkin paremmin
  • positiivinen kierre jatkuu
  • pudotan painoa useimpina viikkoina, useimpina viikkoina paino laskee, kaikkina välttämättä ei
  • en takerru huonoihin viikkoihin, sillä tuntuu hyvältä nähdä tuloksia
  • motivaatio kasvaa

Syödään joustavasti ja laihdutetaan jos se tuntuu itsestä hyvältä ajatukselta.

Valmentaja Joonas

Avainsanat: 
karppaus, skarppaus, ravinto, ruoka

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

30.09.2019

Terveellisen ruokailun ja painonpudotuksen ABC

25.09.2019

Harjoittelu raskausaikana

18.09.2019

Back to school!

20.08.2019

Rytmi

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

Voitto avoinna kulkukortilla ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu ma–to klo 15–19  ja pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite