Skip to content

Kestävä muutos – mitä se semmoinen on?

Terve!

Tammikuu. Uusi vuosi. Ihmiset ovat taas kerran ryhdistäytyneet ja alkaneet tekemään uutterasti hommia hyvinvointinsa eteen. Eri mediat pursuavat ohjeita joulukilojen-pudotuksesta ja meitä kolmansia simpansseja neuvotaan tekemään hyvinvointinsa eteen milloin mitäkin. Miksipä minäkin en siis laittaisi lusikkaani tähän joka vuotiseen mylläkkään.

Uuden elämän aloittajia on joka lähtöön. Yksi aloittaa mehupaaston, toinen herkkulakon. Kolmas karppaa, koska on kuullut naapuriltaan, että hiilarit kuulemma lihottavat. Neljäs starttaa iltapäivälehtien sivuilta löytämänsä dieetin ja niin edelleen. Suurin osa ihmispoloista tekee myös liikunnasta itselleen mahdottoman urakan. Yksi on hiihtänyt jo tähän mennessä miljoona kilometriä. Toinen käy neljä kertaa viikossa HIIT-tunneilla toteamassa, kuinka tänäänkään ei ollut yhtään helpompaa. Ihmiset tuntuvat omaavan epätoivoisen uskon siitä, että kurinalaisuus ja kurjuus toisivat tuloksia. Eivät tuo. Tänäkään vuonna. Minäpä kerron, miksi ei.

Uuden elämän aloitus lähtee tavoitteesta. Ihmislapsi on siis asettanut itselleen tavoitteen paremmasta kunnosta ja/tai alhaisemmasta kehonpainosta. Tavoitteet voivat olla joko hyviä tai huonoja. Hyvinvointia heikentäviä tai sitä lisääviä. Hyvin monilla elämäntaparemontti katkeaa sen vuoksi, että asetetut tavoitteet ovat umpisurkeita. Ihmiset omaavat runsaasti ehdottomia tavoitteita, joita ilmaistaan usein sanoilla ”on pakko”, ”pitää”, ”täytyy”. Tällaiset pakkotahtiset tavoitteet eivät pitkän päälle innosta, eivätkä ne ehdottomuutensa vuoksi voi kestää. Olisikin hyvä päästä irti pakkotahtisista tavoitteista ja suunnata tekeminen kohti itselle mielekkäitä tavoitteita, jotka kantavat huomattavasti paremmin. Älä siis mieti, mitä on pakko saavuttaa, vaan mieti mitä Sinä haluat saavuttaa? Näiden välinen ero on merkittävä.

Kukaan ei uskoakseni aloita kuntokuuria ja uutta elämää tavoitellakseen väliaikaisia tuloksia. Haluamme kestävää muutosta, pysyviä tuloksia. Kun tavoittelemme kestävää muutosta, meidän tulee oppia uusia tapoja. Kun haluamme oppia uusia tapoja, meidän on välttämätöntä kyetä muuttamaan ajatuksiamme. Ihmisellä on nimittäin päivittäin keskimäärin 60 000 sanaa sisäisessä puheessaan ja näistä sanoista sekä ajatuksista 95 % on samoja kuin eilen. Mikäli emme siis muuta ajatuksiamme käytöksemme takana, muutokset eivät tule kestämään, koska ajatuspohja on sama kuin ennenkin. Alkajaisiksi voit lähteä vaikka siitä, että muutat asennettasi elämän pakkotahtisuudesta ja koetat edetä tavoitteitasi kohti joustavammalla otteella.

Entäpäs se itsekuri ja tahdonvoima? Meillä homo sapiensseilla on syystäkin sellainen voimavara kuin tahdonvoima. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, mihin sitä kannattaa käyttää ja mihin ei. Kun päivästä toiseen piiskaat itseäsi ankarampaan syömiseen sekä kuntoiluun, tahdonvoima loppuu väistämättä ennemmin tai myöhemmin. Jos kulutat tahdonvoimaasi kieltoihin, rajoituksiin (”en saa syödä herkkuja”) ja niihin parjaamiini pakkotahtisiin tavoitteisiin, se tulee pommin varmasti käytetyksi loppuun. Tahdonvoima on kuten lihas – se väsyy, kun sitä liiaksi kuluttaa. Etsi siis innostava, kiehtova, motivoiva ja sinua puoleensa vetävä tavoite, niin pääset helpommalla eikä tahdonvoimasi ole heti ensi metreillä koetuksella.

Suurin osa ihmisistä laiminlyö oman hyvinvointinsa, koska he ovat hukanneet elämän arvonsa. Pikatesti: mitkä ovat työikäisille suomalaisille kolme elämän tärkeintä asiaa sitä heiltä kysyttäessä? Arvasit aivan oikein. Perhe, terveys/hyvinvointi ja työ. Kumma juttu vain, että tämän alkuvuoden ”uusi elämä” -huuman jälkeen nämä itselle niin kovin tärkeät asiat jäävät taka-alalle. Niin on kova kiire töissä ja elämässä yleensäkin, että liikunnalle ei tahdokaan aikaa löytyä. Nukkuminenkin viivästyy, kun niin on haipakkaa. Syödäkään ei ole kerennyt, kun palaveria pukkaa toisen perään. On aina yhtä ihmeellistä, kuinka ihminen kertoo jonkun asian olevan hänelle tärkeää ja samaan hengenvetoon hän valittaa, kun tälle asialle ei löydy aikaa. Aika on maailman tasa-arvoisin valuutta, sitä on kaikilla meillä tasan 24h vuorokaudessa. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, mihin aikansa käyttää! Älä siis käytä ajanpuutetta tekosyynäsi. Fakta on se, että tärkeille asioille löytyy aina aikaa. Itselle merkityksellisiä asioita (arvoja) ei noudateta vain silloin kun on kivaa tai kalenterista löytyy aikaa. Käytä siis tahdonvoimaasi kieltojen ja rajoitusten sijaan siihen, että teet hiukan väsyneenäkin arvojesi mukaisia valintoja. Teet niitä tekoja, jotka tuovat sinulle merkityksellisyyden kokemuksia.

Kestävässä muutoksessa arvotyöskentely eli itselle merkityksellisten arvojen syvällinen pohtiminen on oleellisen tärkeää, jotta tekosi ja arvosi ovat samassa ilmansuunnassa. Kun ne löytyvät sieltä samalta ilmansuunnalta, niin motivaatiosi vahvistuu automaattisesti ja vedonlyöntikerroin muutoksesi pysyvyydelle nousee monta pykälää kertaheitolla.

Joustavaa otetta ja merkityksellisiä tekoja toivoen,
Valmentaja Mikko

Avainsanat: 
muutos, motivaatio, uudet tavat

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

05.02.2019

Jumittaako?

29.01.2019

SM-kisat

16.01.2019

Kestävä muutos – mitä se semmoinen on?

11.01.2019

Uusi vuosi ja elämäntaparemontti

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 

Avoinna
ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19
pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite