Skip to content

Liikunnan ei tarvitse olla aina kivaa!

Moikka!

Kun kysyy liikuntatieteilijältä, täytyykö liikunnan olla kivaa, voisi olettaa vastauksen olevan ”kyllä, liikunnan tulee olla kivaa.” Totuus on harvoin mustavalkoinen ja niin on tämänkin asian laita.

Teema vaatinee lisäperusteluja, joten hyökätäänpä syvemmälle itse asiaan. Lähtökohtaisesti ihminen uhraa eniten aikaa asioille, joista hän nauttii. Kun toiminta koetaan miellyttävänä, sitä halutaan myös jatkaa. Onkin vaikea nähdä tilannetta, jossa ihminen jaksaisi käyttää aikaansa kuukaudesta ja vuodesta toiseen sellaisen asian parissa, joka tuntuisi aivan paskalta. Liikunnan ilo on asia, jota ei kannata väheksyä. Kun löytää oman tavan liikkua, mielekkään liikuntamuodon tai -lajin, niin voi olettaa, että sen parissa jaksaa puuhastella keskimääräistä paremmin. Ja sekös vasta hieno juttu onkin. Olipa tavoitteesi kuntoilun suhteen mikä tahansa, niin tekemiseen tulee pitkäjänteisyyttä kun siinä on iloa ja nautittavuutta.

Kannattaisi siis liikkua ilo edellä – suurimman osan ajasta!

Sitten on se kolikon toinen puoli. Kun kysytään ihmisiltä, mitkä ovat heidän 3 tärkeintä asiaa elämässä, vastaukseksi saa ”perhe, terveys ja työ”. Ehkä asiat ovat joillakin eri järjestyksessä, mutta noihin teemoihin ihmisten tärkeänä pitämät arvot usein kiteytyvät. Terveyttä vaalitaan monen muun asian ohella ennen kaikkea liikunnalla. Onkin outoa, kuinka moni ihminen on hukannut liikunnan arjestaan ja syyttävä sormi osoittaa milloin ruuhkavuosia, milloin jotain muuta kiireeksi naamioitua elämän osatekijää. Syytetään kaikkea muuta kuin omaa itseä vaikka syy löytyisi kiireen sijasta kävelemällä peilin eteen. On aivan ok, jos ei kiireen vuoksi ehdi jonakin päivänä tai jollakin viikolla liikkua. Mutta jos yrität selittää, että on ollut niin haipakkaa, ettet ole touko-kesäkuussa ehtinyt liikkua lainkaan, niin mietipä vastaustasi hetki uudestaan. Ei kenelläkään ole niin kiire, ettei ehdi liikkua moneen viikkoon kertaakaan.

No mitäs tekemistä tällä kaikella on otsikon toteamuksen kanssa? Paljonkin. Kun puhumme terveydestä ja liikunnan määrästä arjessamme, aivan liian moni aikuinen on  kadottanut henkilökohtaisen vastuunsa. On jokaisen omalla vastuulla pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja se vaatii nimenomaan sitä, että malttaa liikkua silloinkin, kun ei haluaisi. Jos liikumme vain silloin, kun sille löytyy aikaa, ei laiskota, motivaatio liikuntaa kohtaan on hyvä ja tähdet ovat oikeassa asennossa, niin on suuri vaara, että liikumme hyvin harvoin. Mikäli pidämme terveyttämme korkeassa arvossa ja haluamme vaalia terveyttä liikunnan avulla, meidän tulee alkaa ottamaan vastuuta valinnoistamme. Ei syytellä kosmoksen meille langettamaa kiirettä vaan liikkua välillä myös silloin, kun motivaatio loistaa poissaolollaan.

Joku voisi nyt ajatella, että eikös tuo syö kaiken liikuntamotivaation? Ei, itseasiassa voi käydä päinvastoin. Motivaatio rakentuu tekojen varaan eli tekojen tekeminen on yksi parhaimmista tavoista motivoida itseään. Olet varmaankin joskus ollut tilanteessa, jossa kamppailet työpäivän jälkeen ajatuksella lähteäkö lenkille vai jäädäkö sohvalle makaamaan? Sohva houkuttelisi, koska väsyttää ja laiskottaa. Olet kuitenkin lähtenyt urheilemaan ja hetken päästä huomaat, että väsymys on tipotiessään ja  liikuntatuokion jälkeen olo on virkeä. Voi olla jopa aivan voittajafiilis! Tämä tulee nimenomaan siitä fiiliksestä, kun on lähtenyt liikkumaan, vaikka ei olisi huvittanutkaan.

Pari sanasta vielä siitä henkilökohtaisesta vastuusta. Jos sinulla on tai on joskus ollut pieniä muksuja, olet varmasti ollut tilanteessa, jossa vauvasi itkee nälkäänsä? Oletko äitinä tai isänä tuumannut tällaisessa tilanteessa, että ”en tänään jaksa antaa sinulle ruokaa, huomenna sitten…”

No et tietenkään ole. Olet kantanut vastuusi ja hoitanut vauvaasi vaikka juuri sillä hetkellä oisit ehkä halunnut tehdä jotain muuta. Samalla tavalla meidän tulisi suhtautua liikuntaankin. Ei se ole asia, jota tehdään vain silloin kun on sopiva hetki. Terveyden ja hyvinvoinnin vaaliminen arjessa vaatii tekoja myös silloin, kun intoa siihen ei ole. Arvojemme noudattaminen vaatii nimittäin vaivannäköä ja kovaa työtä. Arvomme maksamat aina tunnehintaa mutta palkitsee pitkällä aikavälillä hyvinvointina. Summa summarum: kuntoilkaamme ilon kautta ja välillä myös sen poissa ollessa!

Valmentaja Mikko Törmälehto

Avainsanat: 
liikunnanriemu, liikunta, motivaatio

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

08.08.2019

Pienryhmävalmennus!

19.06.2019

Liikunnan ei tarvitse olla aina kivaa!

11.06.2019

Lomalla! Vai oletko?

17.05.2019

Karppausta vai skarppausta?

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 Voitto avoinna kulkukortilla ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19  ja pe klo 11–14

Huom 20.5. - 1.9. Asiakaspalvelussa kesäajat!

ma-ke klo 16-19 ja to klo 13-19

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite