Skip to content

Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin

Otsikko on Olympialiikkeen motto. Pitäisikö välillä kuitenkin mennä hitaammin, vähemmän ja
rauhallisemmin?

Elämme aikaa jossa ihannoidaan kovaa treeniä. Lehdet, internet ja sosiaalinen media työntävät eteemme
toinen toistaan tehokkaampia ja kovempia treenejä. On hiittiä, muutaman viikon tehokuureja ja jos
jonkinlaista ”burneria ja challengea”. Myös ryhmäliikuntakalenterien tarjonnat pursuilevat todella
intensiivisiä ja kovan kuormituksen tunteja. Eihän näissä sinänsä ole mitään pahaa, mutta jokaisen näitä
kuluttavan olisi syytä tietää mikä määrä kovaa liikuntaa on hyväksi ja missä kulkee se oman kropan raja.
Hankala sitä on tosin tavalliselta kuntoilijalta vaatia, sillä se tuntuu olevan vaikeaa myös liikunnan
ammattilaisille.

Olen nimittäin omassa somekuplassani laittanut huolestuneena merkille sen että moni hyvinvoinnin
ammattilainen, personal trainer ja valmentaja on myös langennut liian kovan harjoittelun ja
alipalautumisen ansaan, puhumattakaan crossfiturheilijoista ja fitnesskisailijoista. Moni kärsii pahasta
burnoutista tai ylikuormituksesta. On hyvä että näistä puhutaan rohkeasti julkisesti, sillä jokainen tarina
opettaa muita välttämäään samoja virheitä. Haluan kuitenkin sohaista hieman ampiaispesää ja nostaa
ilmoille kysymyksen siitä, miten uskottavasti personal trainer pystyy valmentamaan muita, jos edes siitä
itselle kaikkein tutuimmasta, eli oman kehon palautumisesta, ei osata huolehtia. Treenataan paljon, kovaa
ja vailla järkevää ohjelmointia jossa myös palautumiselle olisi annettu riittävän usein aikaa. Päälle tehdään
paljon töitä, jotka ovat välillä sekä henkisesti, että fyysisesti todella kuormittavia. Herätään liian myöhään
siihen faktaan että kroppa tai pää tai pahimmassa tapauksessa kummatkin uupuvat.

Valitettavan moni personal trainer kuvittelee lisäksi olevansa sitä parempi valmentaja, mitä kovempia
treenejä asiakkailleen vetää. Kollegani ja työkaverini Mikko Törmälehto nosti tämän asian esille
ansiokkaassa kirjassaaan Valmennuksella voittoon: ”Raskasta rääkkitreeniä ihannoidaan aivan
tarpeettomasti, ovathan sen eri muodot nykyään trendikäs tapa harjoitella. Kovan rääkkitreenin ihannointi
on peräisin ymmärtämättömyydestä sekä puutteellisesta tietotaidosta.” Näihin lauseisiin on helppo yhtyä.
Asiakkaiden elämäntilanne ja kuntotaso täytyy ottaa huomioon kun treeniohjelmia ja yksittäisiä treenejä
aletaan suunnittelemaan. Kovaa voi treenata myös järkevästi. Nostan tässä vaiheessa käden pystyyn
virheen merkiksi, olen itsekin syyllistynyt liian kovien treenien vetoon asiakkailleni. Onneksi ihminen on
oppivainen ja nykyään pyrin tätä välttämään.

Palataanpa sitten vielä tavallisiin kuntoilijoihin. On yleisesti tiedetty fakta, että liikunta on oiva keino
lievittää stressiä. Mutta tässäkin kohtaa mennään usein metsään niin vauhdilla että puita kaatuu.
Stressaantunut kehomme ei kaipaa kovaa treeniä, joka vain lisää kokonaisstressikuormaa. Sen sijaan että
lähtisimme rääkkäämään kehoamme äärirajoille pitkien raskaiden työpäivien jälkeen, olisi fiksumpaa
panostaa rauhaliseen arkiliikuntaan ja kehonhuoltoon. Onneksi näitäkin kehonhuollollisiakin vaihtoehtoja
löytyy runsaasti liikuntakeskusten ryhmäliikuntatarjonnasta. Suosittelen niitä lämpimästi.
Opettele siis tunnistamaan milloin on aika keventää treeniä ja milloin on aika mennä nopeammin,
korkeammalle ja voimakkaammin.

Voiton valmentaja Joonas Hakala

ps. Jos treenaat kovaa, mutta tulosta ei tule, niin voin ehkä auttaa. Varaa veloitukseton valmennuskonsultaatio tästä!

 

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

03.12.2018

Suomi 101!

26.11.2018

Miten kuntojuoksija hyötyy intervalliharjoittelusta?

15.11.2018

Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta

05.11.2018

Kuntoillaan yhdessä!

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 

Avoinna
ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19
pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite