Skip to content

Paras treeni

Moikka

Edellisessä blogitekstissäni kerroin, kuinka lapsena ja nuorena tuli harrastettua monenlaista urheilua. Välillä paremmalla menestyksellä, välillä vähän huonommalla. Paras menestys minkä nuoruusiän liikunta on tuonut mukanaan, että olen nyt aikuisenakin aika aktiivinen liikkuja. Liikuntakertoja tulee yleensä viikkoon 4-6. Koripallossa tykkään siitä kun saa juosta itsensä väsyksiin. Siinä unohtuu mielessä yleensä pyörivät työasiat. Oulunsalon K-kauppias on tämän hetken suosikkivastus. Yleensä hän nöyryyttää minua molemmissa päissä kenttää, mutta se vääntäminen on kyllä parasta mitä miesseurassa voi tehdä. Kuntosalilla on mahtavaa, kun jaksaa taistella treenin pikkuisen isommilla painoilla kuin edellisellä viikolla. Tänään treeni kulki oikein mainiosti. Paitsi että oli niin raskasta että tuntui ihan kamalalta.

Sellaiset treenit, jotka ovat jääneet eniten mieleen ovat itsensä ylittämisiä ja väsymystä vastaan kamppailuja. Puolimaraton Vuokatissa kymmenen vuotta sitten ja Thaimaassa lomapäivän ratoksi juostu 22 kilometriä lämpötilan ollessa maaliin päästessä jotain +33 astetta. Cokis maistui järjettömän hyvältä.

Uimahallissa vierailen silloin tällöin. Uin mielellään siellä matalassa päässä. Avovedessä en uskalla mennä niin syvälle, että jalat eivät yllä pohjaan. Onneksi ne aika monessa paikassa yltää. Oululaisille tiedoksi, että olen kävellyt Lämsäjärven yli. Pää pysyi pinnalla. Pari vuotta sitten toteutin pitkään mielessä pyörineen ajatuksen, että jaksaisiko sitä kroolata viisi kilometriä putkeen. Kyllä jaksoi.

Kahvakuulalla olen tehnyt aika monta ihan järjetöntä treeniä. Joskus netissä oli sellainen mieskunnon mittaus, että piti tehdä 16 kilon kuulalla 1000 tempausta tunnissa. No sitähän piti yrittää. Ja itseasiassa päätin laittaa vielä pikkuisen paremmaksi. Sihvosen Toni oli tykittänyt 1000 toistoa aikaan 43 minuuttia. Kuula takapihalle, vaimo laskijaksi ja tekemään. Tein 600 toistoa 20 minuuttiin. Sitten kävi niin, että kämmenet aukesi ja verenvuoto säikäytti laskijan sisälle. Seuraavana talvena laitoin hanskat käteen ja otin vähän rauhallisemmin. 18x/min tahdilla meni täysi 60 minuuttia. Toistoja 1080 ja mieli oli iloinen.

Mutta mikä on se viikon tärkein treeni? Se on sellainen jossa mennään hiljaa. Se ei tunnu pahalta eikä okseta. Se on sellainen peruskuntoa kehittävä matalatehoinen harjoitus. Tästä hyötyy kaikki. Siis kovakuntoiset ja aloittelijat. Haastan sinun tällaiselle. Mene metsään ja kävele. Tai fillaroi. Älä pidä kiirettä. Älä väännä tai kiristä tai rääkkää. Nauti.

Tuomo

Avainsanat: 
Ulkoilu, kävely, hölkkä, sauvakävely, pyöräily

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 

Avoinna
ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19
pe klo 11–14

Huom.

28.5.-2.9. ajalla ma-ke klo 16-19 torstaisin kello 13-19

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite