Skip to content

Rytmi

Moikka!

RYTMI = ilmiöiden säännönmukainen toistuvuus tai muu jaksollisuus; tajuttavissa oleva osien ja kokonaisuuksien suhde (Wikisanakirja).

Sana rytmi voi tuoda mieleen monenlaisia asioita. Musiikilla on tietty rytmi, sydän lyö eri tilanteissa eri rytmiin, on puherytmi, vuorokausirytmi ja työrytmi, joillakin on hyvä rytmitaju, ja toisilla (kuten minulla) rytmitajuttomuus. Monissa liikuntasuorituksissa tarvitaan rytmiä, enkä nyt puhu vain musiikin tahtiin tehtävästä liikunnasta. Kuulantyöntäjän suoritus on rytmikäs, ja jalkapallokentällä joukkueen pelaajat muodostavat yhdessä pelin rytmin.

Hyvinvoinnissa tärkeimmäksi yksittäiseksi rytmiksi muodostuu vuorokausirytmi. Sen ollessa tasaisesti toistuva, asettuvat muutkin tärkeät rytmit helpommin kohdilleen. Sisäinen 24 tunnin kellosi luo sinun toistuvan vuorokausirytmisi, toiselta nimeltään sirkadiaanirytmin. Oman vuorokausirytmisi mukaan määrität itsellesi milloin haluat olla valveilla ja milloin haluat nukkua. Tämä kello rytmittää myös muitakin päivittäin toistuvia kehon toimintoja. Se kertoo mihin aikaan mieluiten syöt ja juot, miten ruumiinlämpötilasi vaihtelee, milloin erität mitäkin hormonia ja miten mielialasi vaihtelevat. On sanomattakin selvää että hankaloitat elämääsi jos sekoitat näitä rytmisesti toistuvia asioita hyvin epäsäännöllisellä rytmillä.

Ateria- ja treenirytmin pitäminen hyvänä on hankalaa, mikäli normaali arki on sinkoilua paikasta toiseen ilman rutinoituja aikatauluja. On erittäin haastavaa pitää kiinni hyvästä ateriarytmistä, jos ei ole mitään tietoa missä olet tiettyyn aikaan päivästä. Oletko lounasaikaan kotona, töissä, vai paikassa jossa ei ole mahdollisuutta ruokailulle. Jos et tiedä, et voi ennakoida. Miten voit suunnitella seuraavien viikkojen treenejäsi järkevästi, jos et tiedä minkälaisella vuorokausirytmillä tulet elämään. Jos illat venähtävät jostain syystä pitkäksi, tai aamulla ”vetelet hirsiä” normaalia pidempään, olet virkeimmilläsi eri aikaan kuin normaalisti. Varsinkin kovat treenit vaativat hyvää vireystilaa. Ja sehän tarkoittaa, että on oltava tiedossa milloin olet ”iskussa”. Ilman säännöllistä vuorokausirytmiä ei vaan onnistu! Kehitystä haluavan treenaajaan kannattaa sijoittaa kehittävät treeninsä ajankohtaan jolloin on parhaimmillaan.

Me emme kaikki elä samassa vuorokausirytmissä. Ei ole pelkästään myytti että on aamu- ja iltavirkkuja. Geenimme määräävät kumpaan tyyppiin kuulumme. Aamuihmisiä on noin 40 % väestöstä, kun taas aamu-unisten iltavirkkujen osuus on noin 30 %. Loput sijoittuvat tälle välille. Olen itse onnekas voidessani iltavirkkuna tehdä iltapainoitteista työtä. Elämme kuitenkin suurimmaksi aamuvirkkuja suosivassa yhteiskunnassa. Monet työt ja koululaisten arkinen aherrus alkavat jo aamutuimaan. Iltavirkut joutuvat tästä kärsimään. Tutkimusten mukaan heillä onkin yleisempää sairastua diabetekseen, syöpään, masennukseen, tai saada aivohalvaus tai sydäninfarkti, kuin aamuvirkuilla. Ehdoin tahdoin ei siis kannata elää eri rytmissä kuin itselle olisi optimaalista.

Muutama vinkki hyvän vuorokausirytmin löytämiseen:
1. pyri menemään nukkumaan aina samaan aikaan
2. vältä asioita jotka viivyttävät unen saantia: kofeiini, nikotiini, alkoholi, raskas urheilu myöhään, myöhäiset päiväunet
3. tee päivittäin toistuvista toimista rutiininomaisia ja mahdollisimman samaan aikaan toistuvia: syönnit, treenit, työaika
4. älä stressaa yksittäisistä heittelyistä rytmeissä (loma-ajat, poikkeukselliset työajat), vaan ajattele isoa kuvaa
5. tunnista oletko aamu- vai iltavirkku ja pyri mahdollisuuksien mukaan elämään tässä rytmissä
6. jos olet vuorotyöntekijä, panosta entistä enemmän hyvinvointiin ja terveyteen sopivalla määrällä treeniä ja terveellisellä ruokavaliolla

Rytmiä arkeesi!

Valmentaja Joonas

ps. Voiton valmennus on yksilön kokonaisvaltaista tukemista. Ryhmiikan kuntoon laittamiseen on siis saatavissa meidän valmentajien apua.

Avainsanat: 
arki, liikunta, ravinto

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

20.08.2019

Rytmi

08.08.2019

Pienryhmävalmennus!

19.06.2019

Liikunnan ei tarvitse olla aina kivaa!

11.06.2019

Lomalla! Vai oletko?

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

Voitto avoinna kulkukortilla ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu ma–to klo 15–19  ja pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite