Skip to content

Uusi vuosi ja elämäntaparemontti

Moikka!

Moni asettaa vuodenvaihteessa uusia tavoitteita omaa hyvinvointiaan koskien ja aloittaa tavoitteiden suuntaisen elämäntaparemontin. Haluaisin pysäyttää elämän-tapamuutosta aloittavat hetkeksi pohtimaan tulevaa prosessia. Kun tavoitellaan vielä tammikuun jälkeenkin vaikuttavia muutoksia, on ensiarvoisen tärkeää, että lupaukset ja tavoitteet pohjautuvat itselle merkityksellisiin asioihin. Kannustaisinkin aloittamaan elämäntapamuutoksen miettimällä millainen elämäntilanteesi on, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja kuinka tavoitteesi palvelevat konkreettisesti sinulle tärkeitä asioita. Onko muutoksiin riittävästi aikaa ja voimavaroja vai tulisiko kenties tehdä ensin arjenhallintaan ja ajankäyttöön liittyviä toimenpiteitä? Mistä olet valmis luopumaan päästäkseni tavoitteeseesi?

Jos esimerkiksi kuntosaliharjoittelun lisäämisen lupauksen taustalta löytyy oma halu voida paremmin, on siihen helpompi sitoutua kuin ystävän tai muun ulkoisen tekijän painostuksesta. On myös hyvä miettiä, mistä tiedät, että voit paremmin ja olet saavuttanut tavoitteesi tai ainakin etenemässä sitä kohti?

Tavat

Epätoivotuissakin tavoissa on tavallisesti jokin asia, joka on tuonut jotain hyvää sinulle. Sen vuoksi pinttyneistä tavoista voikin olla haastavaa päästä eroon, vaikka järki sanoisi muuta. Tämän vuoksi muutoksen onnistumiseksi tarvitaan tietoa siitä, mikä tavassa oikeastaan on koukuttava tekijä.

Meistä jokainen on varmasti oppinut hyvinvointiamme ajatellen myös epämielekkäitä rutiineja ja saanut näille paljon toistoa. Toistolla on valtava rooli muutoksessa. Suuren toistomäärän vuoksi opitut tavat puskevat häiritsemään uutta, opeteltavaa toimintamallia. Onneksi tämä toimii myös toisin päin. Riittävällä määrällä toistoja uudet asiat asettuvat hiljalleen arkeemme ja osaksi toimintamallejamme, olipa kyse sitten mielen hoitamisesta vaikkapa positiivisemman ajattelun avulla tai yöunille menon aikaista-misesta. Ensimmäiset toistot vaativat vain enemmän ponnisteluja ja motivaatiota muutokseen, jotta tavat muuttuvat pidemmällä aikavälillä.

On myös asioita joihin emme välttämättä pysty vaikuttamaan niin paljon kuin haluaisimme. Joskus hyvinvointia rajoittava tekijä voi olla esimerkiksi päivällä väsymystä aiheuttava uniongelma (joista moniin onneksi löytyy nykyään hoitokeinoja). Mikäli et voisi vaikuttaa uneen sen enempää kuin olet yrittänyt, annatko itsellesi mahdollisuuden pitää itsestäsi myös väsyneenä ja olla itsellesi riittävän lempeä? Väsynyt henkilö kokee pystyvyytensä ja vaikutusmahdollisuutensa usein huonompana. Jos unen suojaaminen ei kuitenkaan auta, mikä muu auttaisi voimaan paremmin väsyneenä? Myötätunto itseään kohtaan lisää hyvinvointia välittömästi.

Kohti tuloksia

Muista, että muutokset eivät aina näy suoraan vaa’alla vaikka ne toisivatkin mukanaan merkittävän lisän hyvinvointiisi. Nopeita muutoksia painossa voi olla mahdollista saavuttaa tiukalla dieetillä mutta tutkimustietokin osoittaa, että rajut dieetit harvemmin tuovat pysyviä tuloksia. Sen sijaan niistä voi olla jopa haittaa sekä keholle että mielelle. Ihmismielelle ominaista on, että kielletty asia pyörii alitajuisesti vahvemmin mielessä. Dieettejä seuraamalla torjumme kehon luonnollisia viestejä nälkäisyydestä ja kylläisyydestä pakottamalla.

Muutosprosessi voi olla hyvinkin antoisa ja miellyttävä matka kun matkalla tehdään asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Pitkään jatkuneessa hyvinvoinnin vajeessa ajatus halutusta muutoksesta voi kuitenkin tuntua raskaalta toteutettavaksi. Juuri tässä me haluamme auttaa sinua. Voit tulla valmennukseen, vaikka kokisit, että liikunta ei todellakaan ole se asia josta nautit.

Innostavaa Uutta Vuotta toivottaen,

Sanna

ps. Liikuntakeskus Voiton valmennukset lähtevät liikkeelle maksuttomalla valmennuskonsultaatiolla. Varaa oma aikasi tästä!

Avainsanat: 
muutos, liikunta, elämäntaparemontti, elämäntavat

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

20.08.2019

Rytmi

08.08.2019

Pienryhmävalmennus!

19.06.2019

Liikunnan ei tarvitse olla aina kivaa!

11.06.2019

Lomalla! Vai oletko?

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

Voitto avoinna kulkukortilla ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu ma–to klo 15–19  ja pe klo 11–14

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite