Skip to content

Vinkit polkujuoksuun!

Moikka!

Meillä on viime syksyn sekä talven aikana harjoitellut polkujuoksuryhmä sunnuntaiaamuisin Hiukkavaaran poluilla ja uusi kausi on jälleen alkamassa. Tästä löydät vinkit, mikäli sinuakin kiinnostaisi kokeilla polkujuoksua. Lajin suosio on tehnyt vahvaa nousua viime vuosina. Poluilla juokseminen on monipuolista liikuntaa sillä kestävyyskunnon lisäksi se kehittää ketteryyttä, tasapainoa ja koordinaatiota. Keskivartalon lihakset joutuvat työskentelemään tasamaan juoksua voimakkaammin. Maantiellä jalkojen lihaksistoon ja niveliin kohdistuu mekaanisesti hyvin monotoninen kuormitus jokaisella askeleella. Polkujuoksussa askel taas on vaihtelevampi ja alusta pehmeämpi. Poluilla juoksentelu sopiikin usein myös heille, joiden ei kestä juosta kovalla asfaltilla. Fyysisen kunnon kehittymisen lisäksi polkujuoksussa yhdistyvät luonnon tuomat terveysvaikutukset, joista on saatu runsaasti vaikuttavaa tutkimusnäyttöä. Selkeimmin metsässä liikkuminen vaikuttaa mielialaan, sillä metsä rauhoittaa ja nopeuttaa stressistä palautumista.

1. Polkuja on kaikkialla
Polkujuoksemaan mennäkseen ei kuntoilijan tarvitse ajaa autolla useiden kilometrien päähän lähteäkseen metsään. Hyviä polkuja löytyy ympäri kaupunkia ja asutusalueilta. Lenkin voi aloittaa heti kotiovelta tietä pitkin ja poiketa erilaisille lyhyemmillekin polkuosuuksille kesken lenkin. Jalat onkin hyvä totuttaa polkujuoksuun asteittain polkujen pituutta lisäten.

2. Unohda kilometrivahti
Poluilla juokseminen on vauhdillisesti hitaampaa mutta aika kuluu kuin siivillä. Saman lenkin kiertämiseen voi mennä kelistä ja vuodenajasta riippuen hyvinkin eri aika. Unohda siis kello ja nauti elämyksestä.

3. Polkujuoksukengät
Polkujuoksun voi hyvin aloittaa tavallisillakin lenkkareilla tai talvella nastalenkkareilla, mutta harrastusta jatkaessa suosittelen hankkimaan maastoon soveltuvat juoksukengät vammojen välttämiseksi ja lenkin mukavuuden lisäämiseksi. Polkujuoksuun tarkoitettuja kenkiä löytyy laaja valikoima. Maastokengissä on pitävämpi pohjamateriaali sekä kuviointi ja ne kestävät myös paremmin iskuja. Maastojuoksukengillä saa paremman pidon myös sateella ja niiden pinta hylkii paremmin vettä kuin tavallinen juoksukenkä. Myös nauhoitus on turvallisempi metsässä juoksemiseen. Olipa kengät millaiset tahansa, näin talvikeleillä on hyvä suojata myös nilkat esimerkiksi säärystimillä.

4. Polkujuoksu talvella
Suosituimmat reitit pysyvät auki talvellakin. Esimerkiksi Hiukkavaarassa Fat bike- harrastajien määrä on sen verran suuri, että polkujuoksuryhmälle löytyy useita
vaihtoehtoja reiteiksi pyöräilijöiden käyttämistä reiteistä. Talvikelillä metsässä juokseminen on hengityksen kannaltakin helpompaa, sillä usein viima ei haittaa metsässä samalla tavalla kuin aukeilla teillä juostessa. Samalla saa nauttia metsän ihanasta tuoksusta.

Seuraava polkujuoksuryhmä aloittaa 17.3. sunnuntaina kello 10.15 Hiukkavaarassa! Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla sanna@liikuntakeskusvoitto.fi

Voiton valmentaja Sanna

 

Avainsanat: 
juoksu, polkujuoksu, vauhtitreenit

Tutustu valmennuksiimme ja ota yhteyttä!


Personal training

räätälöityä valmennusta juuri Sinulle

Lue lisää..


Duo-valmennus

valmennusta sinulle ja kaverillesi

Lue lisää..


Voittoryhmä-valmennukset

valmennusta suosituissa pienryhmissä

Lue lisää..


Yritys-valmennus

valmennusta yritysporukalle

Lue lisää..

Uusimmat blogissa

17.05.2019

Karppausta vai skarppausta?

10.05.2019

Terwahölkkään valmistautuminen!

03.05.2019

Treenaatko sinä kesällä? Minä treenaan!

18.04.2019

Maitorahkaa ja maastavetoa?

Liikuntakeskus Voitto

Terminaali

Tyrnäväntie 16
90400 Oulu

p. 044 988 0777
info@liikuntakeskusvoitto.fi

Jos sähköpostiisi ei vastata yhden arkipäivän viivellä, niin jotain on pielessä. Tarkista roskapostisi ja soita meille tarvittaessa!

 

© Liikuntakeskus Voitto
www: WebWire

 Voitto avoinna kulkukortilla ma–su klo 05–23

Asiakaspalvelu
ma–to klo 15–19  ja pe klo 11–14

Huom 20.5. - 1.9. Asiakaspalvelussa kesäajat!

ma-ke klo 16-19 ja to klo 13-19

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tilaa uutiskirje!

Sähköpostiosoite